Gynekomasti – brystreduksjon for menn

Brystreduksjon hos menn med gynekomasti

Akademikliniken tilbyr behandling for gynekomasti i Oslo. Den vanligste kirurgiske behandling for gynekomasti består av fettsuging kombinert med fjerning av kjertelvevet via en åpning i huden i nedre kant av brystvorten. Arret vil i denne lokalisasjonen bli svært lite synlig. I tilfeller hvor det ikke er tilstedeværelse av kjertelvev vil fettsuging alene være tilstrekkelig.

Ved uttalt grad av mannlig brystutvikling hvor det foreligger hudoverskudd vil det også være nødvendig å fjerne overflødig hud. Ved denne type inngrep vil det bli et større arr som legges i nedre kant av brystet og brystvortene må ofte transplanteres til en høyere posisjon på brystet. Inngrepet er ofte aktuelt etter store vektreduksjoner hos menn.

Alle gynekomasti-operasjoner gjennomføres i full narkose. Hos de fleste pasienter vil inngrepet ha en varighet på omkring halvannen time, og man kan etter 1 uke vende tilbake til vanlig arbeid i de fleste yrker. Lett trening kan gjenopptas 2-3 uker etter inngrepet, men styrkeøvelser som involverer brystregionen bør unngås i 4-6 uker.

Vi har dyktige plastikkirurger som kan hjelpe deg med å redusere størrelsen på brystene, uansett årsak. I enkelte tilfeller kan det være nødvendig med ekstra medisinske undersøkelser for å kontrollere hormonbalansen før man kan foreta en operasjon.

Hva er gynekomasti?

Gynekomasti er den medisinske betegnelsen på unormal brystutvikling hos menn. Ordet har sin opprinnelse fra gresk «gyné» (kvinnelig) og «mastos» (bryst).

Brystutvikling hos menn kan ha mange årsaker. Alle menn er født med et kjertelanlegg og flertallet av menn har på et tidspunkt i løpet av puberteten opplevd en forbigående ømhet og ledsagende beskjeden vekst av dette kjertelvevet lokalisert like under brystvortene. Det angis at så mye som 60% av alle gutter har gynekomasti ved 14 års alder. Dette er en normal respons på endrede hormonnivåer under kjønnsmodningen. Når hormon-nivåene senere i puberteten normaliseres vil også kjertelvevet skrumpe inn, og hos de fleste vil det ikke lenger være merkbart etter 2-3 år.

Gynekomasti hos menn eldre enn 60 år er også forholdsvis vanlig med en forekomst angitt i ulike befolkningsstudier på 36-57%. Selv om menn ikke gjennomgår overgangsalder på samme måte som kvinner, skjer det over tid endringer i hormonverdiene. Men også økt mengde fettvev som er vanlig ved økende alder vil kunne forsterke kjertelveksten i en prosess som kalles «aromatisering».

Det er kjent at en rekke legemidler kan forårsake gynekomasti og opp mot 20% av tilfellene antas å være forårsaket av medisinbruk. Dessuten kan flere underliggende sykdomstilstander også medføre brystutvikling hos menn i voksen alder. Det er derfor viktig at det gjøres diagnostikk med blodprøver og legeundersøkelse i tilfeller hvor man har grunn til å mistenke underliggende sykdom. Imidlertid finner man ikke noen utløsende årsak eller hormonell ubalanse hos flertallet av pasienter som søker behandling for gynekomasti.

Selv om det finnes flere legemidler som kan behandle gynekomasti i en aktiv fase, vil kjertelvev som har fått etablere seg over tid ikke respondere på medikamentbehandling. Årsaken er at mye av volumet som har utviklet seg består av bindevev som ikke er påvirkelig av hormon-nivåer (litt som vepsebolet blir hengende igjen selv om vepsen har blitt fjernet). Dermed vil kirurgisk fjerning av kjertelvevet være eneste mulige behandling.

Gynekomasti ved bruk av anabole steroider eller veksthormon

Det er ikke helt uvanlig at pasienter som oppsøker lege for behandling av gynekomasti har en forhistorie med bruk av mannlige kjønnshormoner (anabole/androgene steroider) eller veksthormon.  Legemidlene er typisk brukt uten forskrivning fra lege og med hensikt å fremme muskelvekst. Årsakene til at disse legemidlene forårsaker gynekomasti er flere. Enkelte av de anabole steroidene kan omdannes via enzymer i kroppen til østrogen (såkalt «aromatisering») og vil direkte stimulere kjertelvevet under pågående bruk. Det er også vanlig at kjertelveksten tilkommer idet bruken av anabole steroider avsluttes og testiklenes egen testosteronproduksjon er i dvale, slik at naturlig forekommende østrogen istedenfor får dominere. Veksthormon som i løpet av siste tiåret har blitt stadig mer tilgjengelig i kroppsbygger- og fitnessmiljøer vil også under bruk kunne stimulere kjertelvekst ettersom høye nivåer med veksthormon øker østrogen-nivåene i kroppen.

Gynekomasti eller brystfett?

Fettansamling i brystregionen hos menn (pseudogynekomasti) er en vanlig tilstand som kan forveksles med gynekomasti. Utseendemessig kan tilstandene likne hverandre, men brystutviklingen vil skyldes ansamling av fett og ikke vekst av kjertelvev. Ved undersøkelse vil man hos personer med gynekomasti ofte kjenne en avgrenset hardere kul under brystvorten med konsistens mer likt viskelær, mens brystfett vil være mykt og jevnere fordelt over hele brystet. Det er imidlertid ikke uvanlig at brystutvikling hos menn kan være forårsaket av både fettansamling og kjertelvev.

Bestill time for en uforpliktende konsultasjon hos en av våre spesialister i plastisk kirurgi.
Du kan ringe oss på tlf. 22 58 17 10, sende oss en e-post eller booke time for en uforpliktende konsultasjon med en av våre plastikkirurger i Oslo.

Den første konsultasjonen

Den første konsultasjonen handler om å lytte til dine behov, ønsker og forventninger og sørge for at du har riktig informasjon og svar på det du måtte lure på. Under konsultasjonen får du en grundig samtale og undersøkelse hos kirurg. Dine ønsker og behov for proteseskift og kvaliteten av brystvevet vil bli vurdert før kirurgen anbefaler behandlingen. Du får blant annet informasjon om hvilke behandlinger som imøtekommer resultatet du ønsker, og hva du kan forvente av resultater.

Før- og etterbilder – gynekomasti

I henhold til markedsføringsloven er det ikke lov å vise før- og etterbilder av plastikkirurgiske inngrep. Altså kan vi ikke vise bilder tatt før inngrepet med resultatene etterpå. Du kan under den uforpliktende konsultasjonen hos plastikkirurg se før- og etterbilder hvor du har muligheten til å vurdere kirurgens estetikk og håndverk i tillegg til å få en forståelse av hva inngrepet innebærer.

Utsettelse av operasjonen

Er du forkjølet, hoster, har feber eller mistanke om smitte, må du ringe oss slik at slik at vi kan vurdere om operasjonen må utsettes og en annen kan få din operasjonstid. Vi vil da trenge en legeerklæring fra din fastlege. Vi vil også vurdere hvorvidt en antibiotikakur eventuelt kan startes. Se øvrige betingelser for avbestilling i «Pasientavtale ved operasjon».

Hva er inkludert i prisen?

Hos Akademikliniken er observasjon etter operasjonen inkludert i prisen.  Du blir fulgt opp av sykepleier som passer godt på deg og sørger for riktig smertelindring. Dette reduserer også risiko for komplikasjoner som blodpropp og blødning betraktelig.  Vi er opptatt av at du skal føle deg trygg og ivaretatt i tiden etter operasjonen, derfor er det ingen begrensning for antall kontroller hos sykepleier den første tiden. Derimot er det én etterkontroll hos kirurgen din. Skulle det være behov for små korreksjon vil du sammen med kirurgen kunne bli enig om rammer for videre løp.