plastisk kirurgi på kropp

Laserbehandling

Akademiklinikens dyktige kosmetiske sykepleiere kan behandle en rekke hudproblemer med laser.

Laserbehandling for ulike hudtilstander og symptomer

Laserbehandling er en ikke-invasiv behandling som brukes til å behandle en rekke ulike hudtilstander og symptomer slik som arr, sprengte blodkar, uønsket hårvekst, akne og pigmentflekker. Lasere bruker intens, konsentrert lysenergi for å målrette spesifikke vev, og kan brukes til å behandle kviser og rynker og fjerne hår. På Akademikliniken bruker vi Nordlys IPL (Candela Nordlys IPL). IPL bruker bredspektret lys til å effektivt behandle mange ulike indikasjoner. Sammenlignet med lasere som bare bruker én bølgelengde, er IPL med sitt brede spekter av bølgelengder mer skånsomt mot huden og gir mindre bivirkninger uten at det går på bekostning av resultatene.

Laserbehandling mot kviser (akne)

En vanlig hudtilstand som behandles med laser er akne (kviser). Det fungerer ved lyset fra laseren trenger ned i huden og treffer bakteriene, og frigjør energi i form av varme som dreper bakteriene. En kombinasjon av laser og medisinsk krembehandling er å anbefale for en aknehud og vil kunne gi svært gode resultater i de fleste tilfeller. Laser er også en effektiv behandling for bidra til å redusere arr etter akne.

Les om akne her

Laserbehandling mot rosacea

En annen hudtilstand som kan behandles med laser er rosacea. Rosacea er en tilstand som forårsaker rødhet og hevelse i huden, spesielt i ansiktet. Laserbehandling kan bidra til å redusere rødhet og hevelse ved å ødelegge overfladiske blodkar i huden.

Les om Rosacea her

Laserbehandling mot linjer og rynker

Laserbehandling har en generell hudforbedrende effekt og kan dermed brukes til å behandle aldersrelaterte hudtilstander, for eksempel rynker og fine linjer. Huden fornyes og fjerner det øverste hudlaget, og forbedrer synligheten av blant annet pigmentflekker, arr, fine linjer og rynker. Resultatet er en jevnere hudtone og hudoverflate.

Laserbehandling mot pigmentflekker

Pigmentflekker (hyperpigmentering) vises som brune eller mørke flekker i huden. Det kan dreie seg om én eller flere enkelte pigmentflekker som leverflekker, fregner og lentigo solaris eller mer utbredte forekomster som melasma, en hudtilstand med økt pigmentering i ansiktet, som forsterkes av sol.

Les om pigmentflekker her

Hårfjerning med IPL eller laser

Både laser og IPL (Intense Pulsed Light) fungerer på den samme måten. Det vil si at man benytter det mørke pigmentet i hårsekkene til å føre varme til hårroten og dermed ødelegge de cellene som sitter i hårroten som stimulerer håret til å gro. Både laser og IPL er lysbehandlinger, forskjellen er at laser benytter seg av en bølgelengde og en styrke og er et ensrettet lys (omtrent som en laser-pointer), mens IPL benytter seg av et bredspektret lys og bruker en rekke bølgelengder og styrker.

Les om permanent hårfjerning her

Bestill time for en uforpliktende konsultasjon hos en av våre kosmetiske sykepleiere.

Du kan kontakte ditt nærmeste Skin Center eller booke time online.