Postbariatrisk kirurgi

Fjerning av overskuddshud etter stor vektnedgang.

Hvis du har gått ned mye i vekt, kan Akademiklinikens tilbud om såkalt postbariatrisk kirurgi være aktuelt. Postbariatrisk kirurgi vil si fjerning av overskuddshud etter stor vektnedgang, for eksempel etter «slankeoperasjon». Ved Akademikliniken har vi dyktige plastikkirurger med svært lang erfaring på dette feltet, både i privat og offentlig regi. Hos oss er du i svært trygge hender.

Overvekt og fedme

Overvekt og fedme er et stort helseproblem i den vestlige verden og kanskje et av det moderne samfunnets største utfordring. Utviklingen av fedmeepidemien er heller ikke positiv. Norge er blant landene i Europa som fra årtusenskiftet har hatt størst økning av personer med fedme. Andelen av befolkningen med fedme (BMI-verdi høyere enn 30) har økt med 44% gjennom de siste 20 årene. Dette betyr at det i Norge i dag er oppunder 1 million mennesker med fedme, som utgjør 23% av den totale befolkningen.

Fordi fedme i seg selv utgjør en alvorlig helserisiko er det også et naturlig satsningsområde i helsevesenet. Mellom 1000 og 1500 personer med alvorlig fedme gjennomgår hvert år fedmereduserende kirurgi i Norge, i tillegg er det stadig flere overvektige som lykkes med imponerende vekttap med hjelp av nye og effektive medisiner.

Hudoverskudd ved rask vektreduksjon

Når det blir stadig vanligere med raske vektreduksjoner på 30 kg eller mer, har det dukket opp nye utfordringer som følge av hudoverskuddet som oppstår etter større vekttap. Såkalt postbariatrisk kirurgi er i dag en naturlig etterbehandling som tilbys pasienter som har hatt så store vekttap at de har utviklet fysiske plager med hudoverskudd. Ordet kommer fra gresk «baros» og betyr tyngde, og «post» som betyr etter.  På norsk er en naturlig betegnelse kroppsformende kirurgi etter større vekttap.

Ventetid for behandling i det offentlige

Mange pasienter henvises til det offentlige helsevesenet hvert år for å gjennomgå denne type kirurgi. Ventetidene for å få dekket behandling av staten kan være lange.

Ettersom det er en sykehusbehandling finansiert av det offentlige, er det også avgjørende at det foreligger uttalt grad av fysiske plager. Det rent utseendemessige skal ikke vektlegges når det gjelder å innvilge behandling.

Postbariatrisk kirurgi ved Akademikliniken i Oslo

Har du spørsmål om postbariatrisk kirurgi eller annen plastisk kirurgi? Vi på Akademikliniken i Oslo står klare til å hjelpe deg!
Du kan ringe oss på tlf. 22 58 17 10, sende oss en e-post eller booke time for en uforpliktende konsultasjon med en av våre plastikkirurger i Oslo.

Ved Akademikliniken har vi spesifikt rekruttert kirurg(er) med spesialkompetanse innenfor postbariatrisk kirurgi. Selv om bukplastikk, fettsuging og hudoppstramming av armer/lår og bryst er vanlige operasjoner som tilbys ved samtlige private plastikkirurgiske klinikker, kreves det imidlertid spesialkompetanse, lang erfaring og dedikasjon over tid for å bli dyktig på hudreduserende kirurgi etter større vekttap. Det utseendemessige skal vektlegges på lik linje med det funksjonelle.

For komplette resultater er det også ofte nødvendig med større utstrekning av kirurgien, da hudoverskuddet ikke er avgrenset på samme måte som ved en ren kosmetisk operasjon. Et godt sluttresultat hos en tidligere overvektig pasient vil i større grad enn hos øvrige pasienter kreve betydelig hudoppstramming. Å minimere risikoen for komplikasjoner samtidig som man jobber for et best mulig resultat er en vanskelig balansegang det tar lang tid å lære seg. Å minimere risikoen for komplikasjoner ved å være særlig forsiktig med hudstrammingen vil dessverre altfor ofte gjenspeile seg i et dårlig resultat, med mye gjenværende hudoverskudd når alt har grodd ferdig.

Oppfølging

Større operasjoner som bodylift/nedre kroppsløft vil kreve ett døgn innleggelse ved vår overvåkningsavdeling. Der hvor innleggelse etter operasjonen er nødvendig av medisinske årsaker vil det være inkludert listeprisen vår. Grunnet Akademiklinikens unike sykehusfasiliteter har vi egnede lokaler og kompetent helsepersonell som passer på deg etter din operasjon.

Som en stor aktør med klinikker over hele Skandinavia har Akademikliniken også lagt inn betydelige investeringer i lokalene, noe de fleste øvrige privatklinikker ikke har økonomisk mulighet til å gjennomføre.

Komplikasjoner

Skulle du være uheldig å utvikle en komplikasjon etter gjennomført operasjon her, vil du få tett oppfølging og ubegrenset tilgang til din kirurg. Kirurgen har dessuten spisskompetanse og lang erfaring med å behandle typiske komplikasjoner som kan oppstå etter denne type kirurgi. Eventuelle ekstrakontroller og behov for senere korreksjoner vil ikke medføre ekstrakostnader for deg som pasient.

Har du allerede gjennomgått hudreduserende kirurgi annet sted, men allikevel ikke er fornøyd med resultatet ditt, vil vår(e) kirurg(er) har svært relevant kjennskap til ulike teknikker for resultatkorrigerende kirurgi som i de fleste tilfeller kan gi deg det resultatet du som pasient har ønsket deg.

Behandlingsplan tilpasset dine behov

Om du bestiller time for konsultasjon hos vår(e) kirurg(er) vil du ved Akademikliniken møte en kirurg som inngående forstår dine plager og som kan legge opp en behandlingsplan etter dine ønsker og behov.  Vår kirurg vil alltid orientere deg som pasient dersom du etter undersøkelse vurderes å ha plager med overflødig hud som gir rett til offentlig sykehusbehandling. Spesialistuttalelsen fra undersøkelsen din herfra kan underbygge en eventuell henvisning fra fastlege til det offentlige helsevesen, eventuelt vil du som pasient får momsfritak med 20% reduksjon i prisen på eventuell selvfinansiert behandling utført her. Behandling vil også utløse rett til sykmelding, som etter behov utstedes av din kirurg.