Profhilo Akademikliniken

PRP for hudforbedring

Hva er PRP?

Platlet Rich Plasma (blodplateberiket plasma) er blodplater som er separert fra resten av blodet. Blodplatene er blant annet viktige for å stoppe en blødning, og inneholder vekstfaktorer som er avgjørende for tilheling og reparasjon i kroppen. PRP behandling kan gi bedre hudkvalitet og motvirke hårtap.

PRP-behandling for bedre hudkvalitet

Ved injisering av PRP kan man bremse aldringstegn ved å stimulere produksjonen kollagen og hyaluronsyre og forbedre hudelastisiteten samt øke volum på utvalgte områder i ansikt, bryst og hals. Blodplateberiket plasma består blant annet av blodplater, hvite blodceller, vekstfaktorer og proteiner som skilles ut av blodet ditt, derav er det ingen sannsynlighet for en allergisk reaksjon.

Behandling med PRP har vist seg å:

• redusere rynker og fine linjer
  • forbedre hudkvaliteten
  • gi volum i områder som har tapt volum med tiden
  • gi en glattere og freshere utseende

PRP – behandling egner seg for:

• deg som ønsker et naturlig resultat
  • deg som ikke ønsker å bruke filler
  • deg som ikke ønsker medisinsk rynkebehandling
  • deg som har flere allergier
  • deg som unngår kunstige tilsetningsstoffer

PRP – behandling egner seg ikke for:

• gravide eller ammende
  • deg med aktiv hudsykdom og betennelse i huden
  • deg som har en blodsykdom
  • deg som har akutt eller kronisk betennelse
  • deg som har kreft

Før behandling med blodberiket plasma (PRP)

Du bør drikke godt siste døgn for å optimalisere blodplasma. Før behandlingen har du en uforpliktende konsultasjon med en av våre dyktige behandlere analyserer hudkvaliteten og områder som er hensiktsmessig å behandle. Bruker du NSAIDs (dvs. Aspirin, Ibuprofen, osv.) skal du unngå dette i 2 døgn før behandlingen, samt 2 døgn etter behandlingen da dette kan påvirke vekstfaktorenes funksjon. Merk at enhver seponering av medisiner skal avtales med foreskrivende lege. Man skal heller ikke innta antikoagulerende dagen før behandlingen skal utføres. Du får all nødvendig informasjon både skriftlig og muntlig av behandleren din.

Hvordan gir PRP - behandling et foryngende utseende

En liten mengde blod tappes fra en vene i armen, inn i en spesialtilpasset beholder. Blodet sentrifugeres og de virksomme cellene i plasmaet fra blodet blir trukket ut. Plasmaet blir deretter injisert inn i optimal dybde i huden for å stimulere produksjonen av kollagen og hyaluronsyre. Behandlingen er 100% naturlig, og er ikke tilsatt noen kjemiske midler. Behandlingen tar ca 30-60 minutter, og involverer lite smerte.

Om du ønsker bedøvelse bedøver vi nerven som gir smerte i det området som behandles. Vi velger denne type bedøvelse da lokalbedøvelse direkte i huden kan påvirke resultatene av behandlingen.

Hva skjer etter en PRP-behandling

Man kan oppleve hevelse og rødhet i det behandlede området, men dette forsvinner vanligvis i løpet av noen dager. Du kan gå rett på jobb etter behandlingen og trenger ingen sykemelding. Du bør ikke vaske ansiktet eller bruke krem eller sminke det første døgnet. Du bør ikke ta noen form for betennelsesdempende medisin NSAID, men kan ta andre smertestillende ved behov. Drikk rikelig med vann et par timer etter behandlingen da uttørking kan påvirke ditt plasmanivå negativt. Unngå alkohol dagen før og samme dag som behandlingen finner sted.

Akademikliniken oppbevarer ikke biologisk materiale. Alle behandlinger gjøres sånn at blod tappes, sentrifugeres og injiseres i et behandlingstilfelle, du kan derfor ikke lagre blod til en neste behandling hos oss.

Medisinsk hudpleie kombinert med PRP

Kombinasjon med medisinske kremer vil alltid gi bedre og mer langvarige resultater enn behandling alene. Ut ifra dette, anbefaler vi ofte forbehandling med medisinske kremer for å oppnå best mulig resultat. Din behandler kan sette opp et unikt hudpleieprogramtilpasset deg og din hud. Dette vil også gjelde vedlikeholdsbehandling.

Da vi jobber med levende materiale, kan Akademikliniken, som ved andre medisinske behandlinger, ikke garantere for effekten på hver enkelt kunde. Vi kan imidlertid vise til vitenskapelig dokumentasjon og lang erfaring.