PRP- behandling mot hårtap

Hva er PRP?

Platlet Rich Plasma (blodplateberiket plasma) er blodplater som er separert fra resten av blodet. Blodplatene er blant annet viktige for å stoppe en blødning, og inneholder vekstfaktorer som er avgjørende for tilheling og reparasjon i kroppen. Injisering av PRP kan brukes for å behandle og motvirke hårtap.

PRP-behandling mot hårtap

Ved injisering av PRP bremses et begynnende hårtap ved å stimulere hårsekkene i hodebunnen til en tettere hårvekst. Blodplateberiket plasma består blant annet av blodplater, hvite blodceller, vekstfaktorer og proteiner som stimulerer hårsekkene i hodebunnen.

Behandling med PRP har vist seg å:

• bremse hårtap
  • stimulere til ny hårvekst ved å øke blodkar til hårsekken.
  • gi flere og tykkere hårstrå som gror frem.

På områder hvor håret er sparsomt vil behandlingen stimulere til gjenvekst og bedret kvaliteten på håret som finnes. Behandlingen bør gjennomføres 3-5 ganger med ca. 4 ukers mellomrom. Deretter bør man vedlikeholde resultatet med behandling minst en gang årlig. Behandlingen innebærer svært liten risiko, og utføres av erfaren lege.

FAKTA

Hårtap, også kalt Alopesi (arvelig hårtap) påvirker kvinner og menn i alle aldre.

Over 75% av menn og over 20% av alle kvinner opplever genetisk hårtap som følge av Androgent alopesi. Hos opptil 5% oppstår dette før man har fylt 25 år.

Før behandling mot hårtap med blodberiket plasma (PRP)

Du bør drikke godt siste døgn for å optimalisere blodplasma. Før behandlingen har du en konsultasjon med lege for at hårtapet skal vurderes og graders. Om du står på betennelsesdempende (NSAIDs) som ibuprofen eller Asprin er det viktig at du informerer om dette, da dette skal seponeres en uke før behandling. Man skal heller ikke innta antikoagulerende dagen før behandlingen skal utføres. God hårvask anbefales dagen før behandlingen. All nødvendig informasjon før behandlingen vil bli gitt både muntlig og skriftlig fra din lege.

Hvordan virker PRP- behandling mot hårtap?

En liten mengde blod tappes fra en vene i armen, inn i en spesialtilpasset beholder. Blodet sentrifugeres og de virksomme cellene i plasmaet fra blodet blir trukket ut. Plasmaet blir deretter injisert inn i optimal dybde i hodebunnen for å stimulerer hårsekken. Behandlingen er 100% naturlig, og er  ikke tilsatt noen kjemiske midler. Behandlingen tar ca 30-60 minutter, og involverer lite smerte.

Om du ønsker lokalbedøvelse bruker vi såkalt ledningsblokade som heller bedøver nerven som gir smerte i det området som behandles. Vi velger denne type bedøvelse da vanlig lokalbedøvelse direkte i området behandles kan påvirke behandlingens effekt på hårsekkene.

Vi på Akademikliniken bruker en klinisk testet og dokumentert behandlingsprotokoll, og vi har flere års erfaring innen behandling av hårtap. Medisinske fagansvarlig på Akademikliniken, dr. Bjørn Tvedt, mener at PRP-behandling krever høyere fagkompetanse. Vi setter høye krav til kvalitet og sikkerhet, og tilbyr PRP - behandling kun i Oslo og Bergen hvor den utføres av kirurg.

Hva skjer etter en PRP-behandling

Du kan gå rett på jobb etter behandlingen og trenger ingen sykemelding. Du bør ikke vaske håret eller bruke hodeplagg det første døgnet. Du bør ikke ta noen form for betennelsesdempende medisin NSAID, men kan ta andre smertestillende ved behov. Lett hodepine og sviende fornemmelse er vanlig, og gir seg etter en dag.

PRP – behandling egner seg ikke for:

• gravide eller ammende
  • de som har en aktiv hudsykdom og betennelse i huden
  • de som har en blodsykdom
  • de som har akutt eller kronisk betennelse
  • de som har kreft

Bilde av mann

Hvordan kvalitetssikre du injeksjonsbehandlingen?

Injeksjonsbehandlinger har blitt ganske vanlige behandlinger i Norge. Medisinsk rynkebehandling og injeksjoner mot dobbelthake er regulert og kan bare utføres av helsepersonell. Derav er det ingen krav eller regulering rundt behandling med andre injeksjoner. Dermed overføres ansvaret for behandlingene over til deg som kunde.

Vi er for strengere reguleringer i bransjen slik at det setter krav til hvem som kan behandle med for eksempel filler. Inntil det er på plass ønsker vi å hjelpe deg med hvordan du kan sortere bort uansvarlige aktører og sikre deg selv at du får behandling hos trygge og sikre hender. For å gjøre det enklest mulig deler vi våre beste råd på hva du burde sjekke ut før du gjennomfører en injeksjonsbehandling.

Vår kompetanse, din trygghet

• Alle injeksjoner med filler og medisinsk rynkebehandling utføres av autoriserte og sertifiserte sykepleiere eller autoriserte og sertifiserte leger.
  • Alle hudbehandlinger utføres av hudpleiere, sykepleiere eller annet sertifisert helsepersonell.
  • Vi benytter vi alltid høykvalitative, veldokumenterte injeksjonspreparater fra velrennomerte forhandlere
  • Vi har telefonvakt i helgene for akutte tilfeller
  • Våre kosmetiske sykepleiere gir deg en personlig anbefaling og sier ifra om du ikke trenger behandling

Pris på PRP- behandling mot hårtap

Konsultasjon 350,-
1 behandling 4 400,-

Vi tilbyr PRP mot hårtap  i Osloog  Bergen.
Behandlingen utføres av erfarne og dyktige kirurger

Innhold godkjent av Bjørn Tvedt

Få nyheter direkte

Tilbakekalling av samtykke

Du har rett til å når som helst tilbakekalle ditt samtykke ved å gi beskjed til Akademikliniken. Dette gjør du ved å sende en e-post til privacy@akademikliniken.no. I tilbakekallelsen må det fremgå hvem du er og hvilke personopplysninger tilbakekallelsen gjelder. Tilbakekallelse av samtykke innebærer at Akademikliniken ikke kan fortsette å behandle dine personopplysninger dersom ikke annen lovlig grunn foreligger. Akademikliniken skal informere deg dersom en slik lovlig grunn foreligger. Den behandling av personopplysninger som du har gitt samtykke til og som allerede har pågått frem til tilbakekallelsen er gjort, er dog lovlig og omfattes derfor ikke av tilbakekallelsen. Du kan også melde deg av ved å trykke på avmeldingslinken i et av Akademiklinikens nyhetsbrev.

For informasjon om hvordan Akademikliniken behandler dine personopplysninger og dine rettigheter som registrert – les mer på https://www.akademikliniken.no/personvernerklaering/