Hårtap - effektiv behandling med PRP

Hva er hårtap?

Generelt mister man 100-150 hårstrå om dagen, men mange som mister mer enn det kan oppleve tynnere hår på hodet. Hårtapet starter i ulik alder og mengden hår som tapes varier også. Hårstråene blir tynnere, og med årene kan man tape mer hår enn hår som stadig vokser.

Hvorfor oppstår hårtap?

Det finnes en rekke årsaker til hårtap. En del fører til kortvarig tap av hår som f.eks. legemiddelbehandling eller i etterkant av graviditet, mens andre er permanente. Rundt 75 % av menn og 20 % av kvinner i vår verdensdel rammes av androgen alopeci, hvor hårsekken blir mindre og svakere og mister evnen til å holde fast på hårstrået. Hos menn ses hårtapet som økende viker ved tinningene og utvikling av måne. Hos kvinner er hårtapet ofte lokalisert mot pannen og i issen, men håravfallet er mer beskjedent og diffust.

PRP-behandling mot hårtap

Ved injisering av PRP bremses et begynnende hårtap ved å stimulere hårsekkene i hodebunnen til en tettere hårvekst. Blodplateberiket plasma består blant annet av blodplater, hvite blodceller, vekstfaktorer og proteiner som stimulerer hårsekkene i hodebunnen.

På områder hvor håret er sparsomt vil behandlingen stimulere til gjenvekst og bedret kvaliteten på håret som finnes. Behandlingen bør gjennomføres 3-5 ganger med ca. 4 ukers mellomrom. Deretter bør man vedlikeholde resultatet med behandling minst en gang årlig. Behandlingen innebærer svært liten risiko, og utføres av erfaren lege.

Behandling med PRP har vist seg å:

• bremse hårtap
  • stimulere til ny hårvekst ved å øke blodkar til hårsekken
  • gi flere og tykkere hårstrå som gror frem.

På områder hvor håret er sparsomt vil behandlingen stimulere til gjenvekst og bedret kvaliteten på håret som finnes. Behandlingen bør gjennomføres 3-5 ganger med ca. 4 ukers mellomrom. Deretter bør man vedlikeholde resultatet med behandling minst en gang årlig. Behandlingen innebærer svært liten risiko, og utføres av erfarne sykepleiere.

Hvordan virker PRP- behandling mot hårtap?

En liten mengde blod tappes fra en vene i armen, inn i en spesialtilpasset beholder. Blodet sentrifugeres og de virksomme cellene i plasmaet fra blodet blir trukket ut. Plasmaet blir deretter injisert inn i optimal dybde i hodebunnen for å stimulere hårsekken. Behandlingen er 100% naturlig, og er ikke tilsatt noen kjemiske midler. Behandlingen tar ca 30-60 minutter, og involverer lite smerte.

Om du ønsker lokalbedøvelse bruker vi såkalt ledningsblokade som bedøver nerven som gir smerte i det området som behandles. Vi velger denne type bedøvelse da vanlig lokalbedøvelse direkte i området som skal behandles kan påvirke behandlingens effekt på hårsekkene.

Vi på Akademikliniken bruker en klinisk testet og dokumentert behandlingsprotokoll, og vi har flere års erfaring innen behandling av hårtap.

Hva skjer etter en PRP-behandling

Du kan gå rett på jobb etter behandlingen og trenger ingen sykemelding. Du bør ikke vaske håret eller bruke hodeplagg det første døgnet. Du bør ikke ta noen form for betennelsesdempende medisin NSAID, men kan ta andre smertestillende ved behov. Lett hodepine og sviende fornemmelse er vanlig, og gir seg etter en dag.

Visste du at..

• Injeksjoner med PRP kan gi et freshere og naturlig utseende
  • Hårtap, også kalt Alopesi (arvelig hårtap) påvirker kvinner og menn i alle aldre.
  • Over 75% av menn og over 20% av alle kvinner opplever genetisk hårtap som følge av Androgent alopesi. Hos opptil 5% oppstår dette før man har fylt 25 år.

PRP egner seg ikke for:

• gravide eller ammende
  • de med aktiv hudsykdom og betennelse i huden
  • de som har en blodsykdom
  • de som har akutt eller kronisk betennelse
  • de som har kreft

Andre årsaker til hårtap

Visste du at så mye som hver tredje mann har en form for hårtap? For mange blir det et problem som vokser i takt med at håret faller av.

Her forteller vi om årsakene til håravfall og hvordan vi kan hjelpe deg.

Gener

Vanlig håravfall oppstår som følge av arvelige gener. Genetikken bak Androgen alopecia involverer flere gener. Disse kan arves fra både mors- og farssiden. I dag har man enda ikke kunne identifisere det eksakte gen som fører til håravfall.

Sykdom

Hårsekken er følsom og påvirkes av ubalanse i kroppen. I de fleste tilfeller der hårtap skjer som følge av sykdom, vil håret vokse som normalt når kroppen er tilbake i sin normale tilstand.

Sykdom i skjoldbruskkjertelen

Både over- og underaktivitet i skjoldbruskkjertelen kan resultere i hårtap. Sykdom i skjoldbruskkjertelen kan identifiseres med blodprøvetaking. Behandler man tilstanden vil håret vokse som normalt.

Proteinmangel

Visse lavproteindietter eller unormale matvaner kan føre til proteinmangel. For å forsøke å spare på proteiner slutter håret å vokse og går i isteden inn i en hvilefase. Etter 2-3 måneder vil man tape store mengder hår. Et tegn på proteinmangel er at håret enkelt kan dras ut ved røttene. Man kan unngå hårtap som følge av proteinmangel med å begynne å spise tilstrekkelig med proteiner. Om man slanker seg er det derfor viktig å sørge for tilstrekkelig inntak av proteiner under slankekuren.

Behandling av kreft

Kjemoterapi og radioterapi forårsaker håravfall ettersom de hinder hårcellene fra å dele seg. Håret blir tynner og til slutt faller opp til 90% av håret av. Etter avsluttet behandling vil håret vokse ut igjen.

Jernmangel

Noen ganger kan hårtap oppstå som følge av jernmangel. Enten får man ikke tilstrekkelig med jern gjennom kosten eller ikke absorberer alt jernet man får i seg. Kvinner med kraftig menstruasjon kan utvikle jernmangel. Jernmangel kan oppdages ved en blodprøve og korrigeres med jerntabletter.

Alopecia Areata

Hårtap som følge av Alopecia areata hender sannsynligvis som følge av immunsystemets reaksjon på hårsekker. Håravfallet oppstår som oftest i et lite, rundt område og forårsaker en rund hårløs flekk. Om man lider av Vidalopecia totalis vil alt hår på hele kroppen falle av.

Soppinfeksjon

Soppinfeksjon begynner med hårløse flekker som sprer seg, og forårsaker rød og knudrete hud. Soppinfeksjon er smittsomt og vanligst hos barn. Soppinfeksjon kan behandles med medisin.

Stress

Mange opplever hårtap som følge av stress. Håravfallet vil i disse tilfellene være midlertidig, men forverres dersom personen er genetisk betinget for hårtap. Mekaniske skader, som f.eks. plukking eller utdragning av hår er også i de fleste tilfeller stressrelatert og kan føre til hårløse områder.

Hvordan kvalitetssikrer du injeksjonsbehandlingen?

Injeksjonsbehandlinger har blitt ganske vanlige behandlinger i Norge. Medisinsk rynkebehandling og injeksjoner mot dobbelthake er regulert og kan bare utføres av helsepersonell. Derav er det ingen krav eller regulering rundt behandling med andre injeksjoner. Dermed overføres ansvaret for behandlingene over til deg som kunde.

Vi er for strengere reguleringer i bransjen slik at det setter krav til hvem som kan behandle med for eksempel filler. Inntil det er på plass ønsker vi å hjelpe deg med hvordan du kan sortere bort uansvarlige aktører og sikre deg selv at du får behandling hos trygge og sikre hender. For å gjøre det enklest mulig deler vi våre beste råd på hva du burde sjekke ut før du gjennomfører en injeksjonsbehandling.

Vår kompetanse, din trygghet

• Alle injeksjoner med filler og medisinsk rynkebehandling utføres av autoriserte og sertifiserte sykepleiere eller autoriserte og sertifiserte leger.
  • Alle hudbehandlinger utføres av hudpleiere, sykepleiere eller annet sertifisert helsepersonell.
  • Vi benytter vi alltid høykvalitative, veldokumenterte injeksjonspreparater fra velrennomerte forhandlere
  • Vi har telefonvakt i helgene for akutte tilfeller
  • Våre kosmetiske sykepleiere gir deg en personlig anbefaling og sier ifra om du ikke trenger behandling