prp-behandling

Hvorfor oppstår hårtap?

Visste du at så mye som hver tredje mann har en form for hårtap? For mange blir det et problem som vokser i takt med at håret faller av. Her forteller vi om årsakene til håravfall og hvordan vi kan hjelpe deg.

Det finnes en rekke årsaker til hårtap. En del fører til kortvarig tap av hår, mens andre er permanente. Den vanligste årsaken er Androgen alopecia, som rammer både kvinner og menn. Hårtapet starter i ulik alder og mengden hår som tapes varier også. Hårstråene blir tynnere, og med årene kan man tape mer hår enn hår som stadig vokser.

Behandling mot håravfall

På områder hvor håret er sparsomt vil plasmabehandling kunne stimulere til gjenvekst og forbedre kvaliteten på håret som finnes.

Behandling med blodplateberiket plasma bør gjøres 3-5 ganger med ca. 4 ukers mellomrom og deretter vedlikeholdes minst en gang årlig for best resultat. Behandlingen innebærer svært liten risiko, og utføres av erfaren lege.

Kontakt oss for time til konsultasjon på telefon 22 58 17 10 eller info@akademikliniken.no.

Årsaker til håravfall

Gener

Vanlig håravfall oppstår som følge av arvelige gener. Genetikken bak Androgen alopecia involverer flere gener. Disse kan arves fra både mors- og farssiden. I dag har man enda ikke kunne identifisere det eksakte gen som fører til håravfall.

Sykdom

Hårsekken er følsom og påvirkes av ubalanse i kroppen. I de fleste tilfeller der hårtap skjer som følge av sykdom, vil håret vokse som normalt når kroppen er tilbake i sin normale tilstand.

Sykdom i skjoldbruskkjertelen

Både over- og underaktivitet i skjoldbruskkjertelen kan resultere i hårtap. Sykdom i skjoldbruskkjertelen kan identifiseres med blodprøvetaking. Behandler man tilstanden vil håret vokse som normalt.

Proteinmangel

Visse lavproteindietter eller unormale matvaner kan føre til proteinmangel. For å forsøke å spare på proteiner slutter håret å vokse og går i isteden inn i en hvilefase. Etter 2-3 måneder vil man tape store mengder hår. Et tegn på proteinmangel er at håret enkelt kan dras ut ved røttene. Man kan unngå hårtap som følge av proteinmangel med å begynne å spise tilstrekkelig med proteiner. Om man slanker seg er det derfor viktig å sørge for tilstrekkelig inntak av proteiner under slankekuren.

Legemiddel

En del reseptbelagte legemidler kan føre til hårtap hos noen mennesker.

Behandling av kreft

Kjemoterapi og radioterapi forårsaker håravfall ettersom de hinder hårcellene fra å dele seg. Håret blir tynner og til slutt faller opp til 90% av håret av. Etter avsluttet behandling vil håret vokse ut igjen.

Jernmangel

Noen ganger kan hårtap oppstå som følge av jernmangel. Enten får man ikke tilstrekkelig med jern gjennom kosten eller ikke absorberer alt jernet man får i seg. Kvinner med kraftig menstruasjon kan utvikle jernmangel. Jernmangel kan oppdages ved en blodprøve og korrigeres med jerntabletter.

Alopecia Areata

Hårtap som følge av Alopecia areata hender sannsynligvis som følge av immunsystemets reaksjon på hårsekker. Håravfallet oppstår som oftest i et lite, rundt område og forårsaker en rund hårløs flekk. Om man lider av Vidalopecia totalis vil alt hår på hele kroppen falle av.

Soppinfeksjon

Soppinfeksjon begynner med hårløse flekker som sprer seg, og forårsaker rød og knudrete hud. Soppinfeksjon er smittsomt og vanligst hos barn. Soppinfeksjon kan behandles med medisin.

Stress

Mange opplever hårtap som følge av stress. Håravfallet vil i disse tilfellene være midlertidig, men forverres dersom personen er genetisk betinget for hårtap. Mekaniske skader, som f.eks plukking eller utdragning av hår er også i de fleste tilfeller stressrelatert og kan føre til hårløse områder.

Vi gjør oppmerksom på at Akademikliniken behandler hårtap med PRP, og ikke underliggende sykdommer som fører til hårtap. Er du i tvil vil vi alltid anbefale deg å få sjekket årsaken til hårtapet hos din fastlege.