10 råd til deg som vurderer brystforstørrelse

Bryst, Plastikkirurgi

Før du bestemmer deg for en brystforstørrelse kan det være lurt at du forbereder deg, slik at du vet hvilke spørsmål som er viktige å stille og hva du kan forvente av resultat. Les våre 10 beste råd her:

1. Les om klinikken og kirurgen du vurderer å bruke med tanke på erfaring og rykte.
  2. Diskuter dine forventninger med plastikkirurgen på konsultasjonen, slik at dere kan finne ut hvilken størrelse og form på protesene som vil passe best til din kropp og dine forventninger.
  3. Vær ærlig om helsen din, og fortell kirurgen om eventuelle medisinske tilstander du har.
  4. Forbered deg godt til konsultasjonen. Skriv gjerne opp spørsmål om ting du lurer på på forhånd. Du må gjerne ta med bilder på konsultasjonen. De er ofte til hjelp med tanke på å forklare hvordan du kan eventuelt ikke kan bli seende ut.
  5. Vær forberedt på at det vil være smerter og ubehag etter operasjonen. Det er vanligvis verst de første par dagene, før det gradvis blir bedre.
  6. Vær forberedt på å ta noen dager fri fra jobb eller skole for å komme deg etter operasjonen. Ikke planlegg operasjon tett opptil en viktig begivenhet, som bryllup eller lignende. Pasienter bruker ulik tid på å komme seg, og det er lurt å ha noen uker uten store planlagte eventer.
  7. Følg kirurgens anvisninger for hvordan du skal ha et best mulig etter-forløp. Det er viktig å ta det med ro, unngå fysiske aktiviteter og å bruke den bh-en vi anbefaler etter operasjonen.
  8. Husk at det tar tid før du ser det endelige resultatet. Det tar 2-3 måneder før hevelsene har roet seg helt.
  9. Vær forberedt på at det kan være en viss risiko forbundet med operasjonen, inkludert blødning og infeksjon.
  10. Det kan ta tid å venne seg til de nye brystene og til du føler deg komfortabel med dem. Det er viktig å ha realistiske forventninger og å være tålmodig mens arrene gror og du blir vant til din nye kropp.

Les om brystforstørrelse med brystproteser her

Les om brystforstørrelse med eget fett her