Informasjon før behandling | Akademikliniken

Før en operasjon eller behandling

Den første gangen du besøker oss, får du treffe en av våre plastikkirurger. De hører på dine ønsker, går gjennom operasjonen eller behandlingen og svarer på dine spørsmål. Du får blant annet informasjon om hvilke områder som kommer til å forbedres med et inngrep, hva det kan koste og hvor lang ventetid det er. Du må også fylle ut et spørreskjema om din helsetilstand, eventuelle tidligere sykdommer og operasjoner. Vi prater også om dine forventninger. Denne konsultasjonen er uforpliktende.

Hvis du velger å gå videre, bestiller vi en tid for behandling eller operasjon. Det er fint om du forbereder deg før operasjonen eller behandlingen ved å holde deg i form, og at du setter deg inn i så mye som mulig om hva som gjelder før, under og etter operasjonen. Vi er alltid tilgjengelige for å svare på dine spørsmål.

Før en operasjon eller behandling.
Før de fleste behandlinger og operasjoner, får du ditt eget rom. Uansett om du bare blir over dagen ved enklere inngrep, eller om du må bli værende over natten. Du har alltid tilgang til våre medarbeidere døgnet rundt.

1678_6a0a6891

Forberedelser før narkose og operasjon

Før narkose er det viktig å se over din generelle helsetilstand. En aktuell og nøye utfylt helseerklæring må innleveres før operasjonen bestilles. Det kan derfor være bra å ha tenkt igjennom følgende ting i forveien:

• Tidligere og nåværende sykdommer
• Tidligere operasjoner
• Medisinering
• Allergier
• Aktuelle og nylig (i løpet av siste måned) brukte medisiner
• Tidligere narkoser og eventuelle komplikasjoner i forbindelse med disse
• Slektninger som har hatt problemer i forbindelse med narkose
• Aktuell vekt
• Løse tenner/ broer eller tannregulering
• Reisesyke

1573_bd152c41

Forberedelser før en operasjon og narkose

1692_2cee0054

Tenk spesielt på å varsle narkoselegen om at du har symptomer på sykdommer i luftveiene, for eksempel feber, hoste eller pustebesvær. Disse sykdommene kan øke risikoen for komplikasjoner i forbindelse med narkose. Det er også viktig at du varsler oss hvis du har noen form for medisin.

Kontroller høyt blodtrykk
Hvis du har høyt blodtrykk, bør dette kontrolleres noen ganger i løpet av måneden før operasjonsdagen. Kontakt oss hvis blodtrykket ditt er for høyt.

Gjør opphold på østrogenbehandling
Vi anbefaler deg som får hormonbehandling som inneholder østrogen
(f.eks. kombinasjons-p-piller, østrogen for klimakteriet), å gjøre et opphold med behandlingen én måned før og like lang tid etter operasjonen.

Gjør opphold med røyking
Du bør ikke røyke i løpet av de fire ukene før og de fire ukene etter inngrepet. Operasjonsresultatet kan ellers settes på spill, og det kan oppstå sårdannelse, forsinket tilheling, stygge arr og andre komplikasjoner.

Unngå visse kosttilskudd
Naturlegemiddel og kosttilskudd slik som Omega 3-fettsyrer og vitamin E bør unngås 2 uker før den planlagte operasjonen pga. risiko for uønskede virkninger.

Smertestillende og betennelsesdempende middel
Smertestillende tabletter inneholder acetylsalicylsyre (f.eks. Albyl, Bamyl, Magnecyl, Treo) skal unngås den siste uken før operasjonen, da disse øker risikoen for blødning. NSAID-preparat (f.eks. Ipren, Naproxen, Diklofenak, Voltaren) skal av samme grunn unngås 3 døgn før den planlagte operasjonen.

Legemidler som Alvedon, Panodil, Citodon, Celebra og Arcoxia, går bra å bruke.

Du som mottar langtidsbehandling med acetylsalicylsyre eller NSAID-legemiddel pga. kroniske ledd- eller muskelbesvær bør henvende deg til din behandlende lege for å bytte eller opphold av disse legemidlene.

Hjerte- og karlegemidler
Legemiddel mot høyt blodtrykk skal tas som ordinert, selv på operasjonsdagen. Behandles du med blodfortynnende legemiddel, ta i god tid kontakt med Akademikliniken for håndtering.

Resept
Du som etter operasjonen trenger reseptpliktige legemidler, skal hente ut disse før operasjonen. Det finnes en e-resept tilgjengelig på apoteket en uke før operasjonen. Vær oppmerksom på at Akademikliniken ikke har mulighet til å sende med noen legemidler hjem.

Faste

Det er svært viktig at du følger fasteinstruksjonene på grunn av risikoen for brekninger i forbindelse med narkose. Dette kan forårsake svært alvorlige komplikasjoner i luftveier og lunger.

Man skiller mellom ulike typer næringsmidler avhengig av hvor hurtig de forlater magesekken. Væske holder seg kortere tid i magesekken enn fast føde, så derfor krever væske kortere fastetid. Men det er også slik at ulike drikker krever forskjellige fastetider. Appelsinjuice, yoghurt og brus krever for eksempel lengre fastetid enn vann, eplejuice og kaffe.

Ikke spis noen fast føde når det er seks timer eller mindre igjen til innleggelsestidspunktet for operasjonen. Dette gjelder også suppe, yoghurt eller lignende mat, uavhengig av mengden.

Du kan drikke vann, saft, te eller kaffe uten melk frem til to timer før innleggelsestidspunktet.

Til faste regnes også å avstå fra å røyke, snuse, tygge tyggegummi, suge på halstabletter osv.

1697_6a0a6891

Operasjonsdagen

Du henvender deg i resepsjonen ved ankomsten til Akademiklinikken og får deretter gå videre til pleieavdelingen. På pleieavdelingen blir du møtt av personale som viser deg til rette og forbereder deg til operasjonen.

Du treffer anestesilegen din som gjennomgår ditt helseskjema og planlegger narkosen og smertelindringen.

Kirurgen tar bilder og går gjennom den planlagte operasjonen sammen med deg.

Operasjonsavdelingen

Anestesisykepleieren kommer og henter deg på pleieavdelingen og følger deg inn på operasjonssalen.

Når narkosemiddelet sprøytes inn i blodet, sovner du raskt. Det tilføres deretter kontinuerlig med narkosemiddel under hele operasjonen. Under narkosen blir man svært nøye overvåket, og man kontrollerer f.eks. blodtrykk, hjertevirksomhet, pusting, oksygeninnhold, narkosedybde, temperatur og smertelindring. Etter at operasjonen er avsluttet og du har blitt vekket fra narkosen, flyttes du til oppvåkningen.