Håravfall og hårtap | Akademikliniken

Hvorfor rammes man av håravfall?

Det finnes en rekke årsaker til håravfall.
En del er kortvarige, mens andre er permanente. Vanligst er Androgen alopecia, såkalt mannlig håravfall. Til tross for navnet, rammer dette både menn og kvinner.

Omtrent hver tredje mann har en eller annen form for håravfall. Det begynner i ulike aldre og oppnår ulike proporsjoner.

Håret blir generelt tynnere med årene, og for mange blir det et problem som vokser i takt med at håret faller av.

Reflection of a guy in the bathroom mirror after a shave

175d2629230e54ca50eace4de5a72fbd

Hormoner
Etter graviditet opplever mange kvinner håravfall. Det kan forårsakes at mange hår går inn i hvilefasen (telogenfasen) samtidig. Innen to til tre måneder etter en fødsel merker noen kvinner at store mengder hår sitter fast på hårbørsten eller på kammen. Det kan pågå i én til seks måneder, deretter opphører det vanligvis. Årsaken til håravfallet er hormonelle forandringer i kvinnens kropp etter fødselen.

P-piller
Kvinner som har anlegg til å rammes av androgen alopecia, såkalt mannlig hårtap, kan begynne å miste håret mye tidligere hvis de spiser p-piller. Da kan hormonelle forandringer sette i gang håravfall. Hvis det finnes noen kvinne i familien med håravfall, bør man informere legen sin om dette før man begynner med en medisinering av p-piller. En del kvinner kan oppleve en del håravfall etter at de har sluttet med p-piller. Det inntreffer gjerne 2-3 måneder etter avsluttet medisinering og kan pågå i omtrent 5 måneder inntil det til slutt stopper. Hos en del kvinner gjenopprettes ikke håret igjen og får et visst permanent håravfall.

Gener
Vanlig håravfall kan ikke skje uten spesifikke, arvede gener. Et gen er en bit kjemisk regulert arvet informasjon som er plassert i et kromosom og er en del av menneskets DNA. Genetikken bak androgen alopecia involverer flere gener. Disse genene kan man arve fra mammas eller pappas side, men man vet at gener som arves fra mammas side spiller en større rolle ved håravfall. I fremtiden håper man at man kan påvirke gener med genterapi for å beskytte hårsekkene mot hormonet dihydrotestosteron. I dag har man ennå ikke kunnet identifisere det nøyaktige genet bak mannlig håravfall.

Sykdommer
Hårsekken er svært sensitiv og påvirkes lett av ubalanser i kroppen. I de fleste tilfeller der håravfall forårsakes av sykdom, gjenoppretter håret seg når kroppen går tilbake til sin normale tilstand.

Høy feber, alvorlige infeksjoner og alvorlige forkjølelser
Hvis man rammes av høy feber av og til, en alvorlig infeksjon eller forkjølelse, kan man miste hår. Det er oftest tilfeldig, og håret gjenopprettes igjen.

Skjoldbruskkjertelsykdommer
Både overaktivitet og redusert aktivitet av skjoldbruskkjertelen kan forårsake håravfall. Skjoldbruskkjertelsykdommer kan oftest diagnostiseres lett av familielegen med blodprøvetaking. Med riktig behandling blir håret gjenopprettet igjen.

Proteinmangel
Visse lavproteindietter og unormale matvaner kan forårsake proteinmangel. For å forsøke å spare proteiner slutter kroppens hår å vokse og går i stedet inn i en hvilefase. De kan man se store mengder hår falle av etter 2-3 måneder. Et tegn er at håret lett kan dras av ved røttene. Man kan rette opp situasjonen gjennom å begynne å spise tilstrekkelig med proteiner. Derfor er det svært viktig at man beholder et passende proteininnhold i kosten hvis man slanker seg.

Legemidler
En del reseptpliktige medisiner, som gikt-, reumatisme-, antidepressiva, hjerte-, blodtrykk- og blodfortynnende medisiner kan forårsake midlertidig håravfall hos visse mennesker. Likeså kan en høy dose A-vitamin også forårsake håravfall.

Kreftbehandling
Kjemoterapi og radioterapi forårsaker håravfall etter som de hindrer hårcellene i å dele seg. Håret blir tynnere og faller av når den trykkes ut fra skalpen. Det hender 1-3 uker etter behandlingen, og pasientene kan miste opptil 90 prosent av håret. Men når behandlingen avsluttes, begynner håret å vokse igjen.

Jernmangel
I visse tilfeller av hårtap kan årsaken være jernmangel. Enten får man ikke tilstrekkelig med jern fra kosten, eller så kan man ikke absorbere alt jernet. Kvinner med kraftig mens kan utvikle jernmangel. Jernmangel kan oppdages med blodprøvetaking og kan korrigeres med jerntableetter.

Operasjoner og kroniske sykdommer
Hvis man må gjennomgå et stort kirurgisk inngrep, kan man oppleve økt håravfall 1-3 måneder etter operasjonen. Etter noen måneder har håret likevel tatt seg igjen til det normale. Selv personer med kroniske sykdommer kan rammes av økt håravfall.

Alopecia Areata
Håravfall på grunn av alopecia areata forårsakes sannsynligvis av immunsystemets reaksjon mot hårsekker. Hårtapet begrenses oftest til et lite rundt område og forårsaker en helt hårfri, rund flekk. Hvis man rammes av vidalopecia totalis, faller alt hår på hele kroppen av, selv øyebryn og øyevipper. Dette symptomet behandler vi med lokale kremer, en viss type lysterapi og i visse tilfeller medisinering.

Soppinfeksjon
Soppinfeksjon begynner med små hårløse flekker som kan spre seg og forårsake rødhet og hevelse. Denne smittsomme sykdommen er vanligst hos barn og kan behandles med medisiner.

Stress
Mange mennesker rammes av håravfall på grunn av stress. Normalt ser man håravfall innen 3 måneder etter en stresshendelse. Det kan senere ta rundt 3 måneder for håret før det gjenopprettes. I de aller fleste tilfeller er stressrelatert håravfall midlertidig. Situasjonen kan likevel forverres hvis personen er genetisk utsatt for håravfall.

Mekanisk skade
Man kan selv skade håret, bevisst eller ubevisst. Noen drar seg i håret ved stress, noe som til slutt får håret til å falle av. Selv ulike typer hårbehandlinger som farging, bleking og permanent kan skade håret og få det til å falle av.

Håruttrekking eller trichotillomania
Det finnes barn og i sjeldne tilfeller voksne som leker seg med sitt hår gjennom å dra og vri det. Det kan være en del av dårlig atferd som man mange ganger ikke er klar over. Hvis man ikke bryter denne uvanen, kan det skje et permanent hårtap på grunn av konstant belastning mot hårsekkene. For å korrigere dette problemet, er det best at du søker hjelp hos en profesjonell psykiater.

Hårstyling
Mange endrer utseendet på sitt hår med kjemiske behandlinger som farging, blekinger og permanent. Om arbeidet er gjort riktig og man bruker produkter med bra kvalitet, skades håret ikke betydelig. Håret kan likevel bli svakere og gå i stykker om disse preparatene brukes for ofte. Håret kan også ødelegges hvis man lar preparatet være for lenge i håret, hvis man gjør to behandlinger på samme dag, eller hvis man f.eks. bleker hår som allerede er bleket. Flere preparater inneholder svært sterke kjemikalier, og man har sett tilfeller der kunden har fått brannskader av kjemikalien, noe som har ført til permanent hårtap. Bruk helst en kvalifisert hårfrisør. Hvis du foretrekker å behandle håret selv, anbefaler vi at du bruker produkter som har et godt rykte og at du er nøye med å følge produktinformasjonen.

Laser
Vi kan stimulere hårbunnen med laser og dermed øke blodsirkulasjonen på skalpen, noe som gir hårsekkene mer blod. I visse tilfeller kan man vekke hvilende hårsekker til å begynne å produsere hår igjen ved hjelp av laser. Håret kan bli tykkere og kraftigere, av og til kan det produseres nytt hår. For å få en positiv virkning med laser, må man gjenta behandlingen mange ganger i uken. Hvis man avslutter behandlingen, avtar effekten. Behandling med laser kan kombineres med hårtransplantasjon og medisiner mot hårtap.

Medisiner
Man bruker ofte medisinske behandlinger for å hemme håravfall. I visse tilfeller har man også sett tegn til ny hårvekst. Etter som effekten avtar hvis man avslutter behandlingen, anbefaler vi en livslang behandling for å oppnå og beholde ønsket virkning. Medisinering kan kombineres med hårtransplantasjon og/eller med laser.

Regaine
Regaine eller minoxidil er en flytende salve som man bruker lokalt på det området som har blitt rammet av hårtap. Middelet skal helst masseres inn både morgen og kveld for å stimulere hårvekst og redusere ytterligere håravfall. Behandlingen egner seg for både menn og kvinner.

Propecia
Propecia eller finasterid er reseptpliktig behandling mot håravfall. Man tar en tablett hver dag for å stoppe håravfall og stimulere ny hårvekst. Hvis man avslutter behandlingen, avtar den eventuelle positive effekten innen 6 måneder, og etter 9-12 måneder er man tilbake ved utgangsposisjonen. Det finnes ingen påvisbare virkninger mot høye viker og langt fremskreden skallethet. Propacia skal ikke brukes av kvinner.